Vanhasta muistivihkosta
Jos edessäsi on kaksi - sanotaan vaikka - laatikkoa ja toisessa on hintalappu 100 euroa ja toisessa 150 euroa, kumpi on parempi laatuisempi? Oikea vastaus: ei harmainta aavistustakaan.
Saattaa olla, että alitajuisesti ajattelemme, että hinnoittelu perustuu kuluihin. Eli että kalliimmin hinnoitellun tuotteen tekemiseen (ja markkinoimiseen) on käytetty enemmän rahaa. Mutta yrityksen ei ole pakko sitoa yksittäisen tuotteen kuluja sen hintaan (tai siis toisin päin).
Voi olla, että sillä on tuotevalikoimassaan menekkituotteita, joista se saa paremman katteen ja tällä rahalla pystyy pitämään myynnissä jotain tuotetta, jolla on vähemmän katetta. Ja ennen kaikkea yritykset pyrkivät tekemään rahaa, eivätkä hinnoittelemaan oikeudenmukaisesti.
Luotamme osin myös markkinoihin. Ajattelemme, että jos tuotteesta pyydetään noin kovaa hintaa, joku on sen vamis maksamaan. Eli tuote on sen arvoinen. Mikä ei sekään pidä paikkaansa, kun tarkemmin ajattelee.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti